KESO - GI-mellanmål

gi-mellanmål keso
gi-mellanmål keso
gi-mellanmål keso

Det är viktigt att tillföra kroppen energi regelbundet under dagen. GI-mellanmål är viktiga för att din ämnesomsättning och blodsockernivå hålls så jämn som möjligt.



GI-MELLANMÅL

Ett bra GI-mellanmål är ett välbalanserat mellanmål, som innehåller mer proteiner än kolhydrater, och de kolhydrater som finns med, bör vara av den långa sorten (läs mer om det nedan). 

Ett mellanmål ska vara enkel, okomplicerat, lättlagat och framför allt gott. Det är lätt gjort att missa att äta mellanmål i vår tidspressade vardag, så det gäller att se till att de mellanmål du ska äta både är snabba att göra i ordning, och så goda att du helst inte avstår från att äta dem.


VAD ÄR ETT MELLANMÅL?

Mellanmål är mindre mål mellan de ”riktiga”målen mat. Den enkla anledningen till varför man ska äta mellanmål är att man ger kroppen ett jämnt flöde av bränsle. När kroppen vänjer sig vid att du äter regelbundet, och inte låter det gå för lång tid mellan måltiderna, så vet kroppen att den fritt kan förbruka den energi den behöver.

KESOBASERADE MELLANMÅL

Keso är ett proteinrikt livsmedel, som är enkelt att använda som bas till många olika typer av mellanmål. Man kan köpa färdigblandade keso-röror, men vi råder dig att göra dina egna blandningar. När du blandar själv blir det både billigare och säkrare - då su själv valt och vet, vad du äter.

Dina kesoblandningar kan du äta i en skål, som de är, eller varför inte lägga röran på en smörgås?
Hitta dina egna mellanmålsfavoriter!

Blanda 75 - 100 g Keso med
 -    valfri frukt
-    hackade nötter
-    skinka
-    tonfisk och purjolök
-    ett kokt ägg och lite kaviar  

Beroende på vad du blandar, så får du helt olika typer av mellanmål.
Keso med hallon och jordgubbar liknar mer en efterrätt medan keso med tonfisk och purjolök är som en exklusiv förrätt - och båda är lika goda!

Prova dig fram med blandningar som passar just dig. Glöm inte att variera dig, så du inte tröttnar!

tillbaka >>