Yoghurt - GI-mellanmål

gi-mellanmål yoghurt
gi-mellanmål frukt
gi-mellanmål nötter

Det är viktigt att tillföra kroppen energi regelbundet under dagen. GI-mellanmål är viktiga för att din ämnesomsättning och blodsockernivå hålls så jämn som möjligt.


GI-MELLANMÅL

Ett bra GI-mellanmål är ett välbalanserat mellanmål, som innehåller mer proteiner än kolhydrater, och de kolhydrater som finns med, bör vara av den långa sorten (läs mer om det nedan). 

Ett mellanmål ska vara enkel, okomplicerat, lättlagat och framför allt gott. Det är lätt gjort att missa att äta mellanmål i vår tidspressade vardag, så det gäller att se till att de mellanmål du ska äta både är snabba att göra i ordning, och så goda att du helst inte avstår från att äta dem.

VAD ÄR ETT MELLANMÅL?

Mellanmål är mindre mål mellan de ”riktiga”målen mat. Den enkla anledningen till varför man ska äta mellanmål är att man ger kroppen ett jämnt flöde av bränsle. När kroppen vänjer sig vid att du äter regelbundet, och inte låter det gå för lång tid mellan måltiderna, så vet kroppen att den fritt kan förbruka den energi den behöver.

YOGHURTBASERADE MELLANMÅL

Yoghurt är ett proteinrikt livsmedel, som är enkelt att använda som bas till många olika typer av mellanmål.

Den yoghurten du bör använda dig av är en naturell yoghurt, utan tillsatt smak. Du behöver inte välja de fettsnålaste produkterna utan kan tvärtom använda dig av allt från vanlig naturell youghurt 3 % fett, till turkisk yoghurt 10 % fett. Det viktiga är att mellanmålet innehåller en liten mängd kolhydrater och istället mer protein, att det mättar och är gott - på en och samma gång. Det är inte fettet du måste undvika när du äter enligt GI-metoden, utan framför allt sockret (kolhydraterna).

Du gör själv din egen favoritblandning med yoghurt som bas, genom att tillsätta fler goda ingredienser.

Blanda 1 - 2 dl yoghurt med
-    skivad banan/äpple och kanel
-    hackade nötter och frön
-    musli
-    mixa yoghurten med frusna hallon och blåbär (smoothie)
-    en mixad avokado, dippa morötter
 
Beroende på vad du blandar, så får du helt olika typer av mellanmål - alla är lika goda! Prova dig fram med blandningar som passar just dig. Glöm inte att variera dig, så du inte tröttnar!


tillbaka >>